تبیین جایگاه وحی در نظریه پردازی در علوم انسانی اسلامی با حضور دکتر برنجکار برگزار شد
قائممقام رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث: اگر جایگاهی برای کاربست وحی در علوم انسانی قائل باشیم، آنگاه میتوانیم از علوم انسانی - اسلامی سخن بگوییم و گرنه باید از علم سکولار صحبت کنیم.
تبیین روش ایده یابی قرآنی در دانش اخلاق ویژه اخلاق فناوری اطلاعات با حضور دکتر رحمتی برگزار شد
عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث: از آموزه های قرآنی می توان برای تدوین نظام اخلاقی اسلام درباره فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی استفاده کرد، اما این کار باید به صورت روشمند، علمی و براساس یک الگوی توجیه پذیر انجام شود.
می توان با متناندیشی عقلانی و نظام سازی مبتنی بر وحی هماوائی میان کلام عقلانی و کلام وحیانی در مکتب امامیه را فراهم ساخت
رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت علیهم السلام: دانش کلام امامیه از دیرباز بر دو منبع اساسی عقل و وحی پایه گذاری شده و همه متکلمان شیعه - از متکلمان نظرپرداز تا محدث متکلمان- بر این باور بوده اند که هماهنگی میان عقل با معارف وحیانی را باید وجهه همت خویش داد.
دکتر عباس پسندیده باید از دل آیات و روایات به نظریات علمی برسیم
رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی: تلقی عامیانه از آیات و روایات، خواندن، لذت بردن و عمل کردن به آنهاست اما تلقی عالمانه و مبتنی بر رویکرد علمی این است که باید از دل آیات و روایات به نظریات علمی برسیم.
دکتر عبدالله عمادی عملیات تعقل در اخلاق کاربردی اسلامی پویاست و با وحی و تجربه و شهود تنافی ندارد
عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث: اخلاق کاربردی اسلامی برای کاربست اخلاق در جامعه، روش عقل پویا و خردورزی را پیشنهاد می دهد که از علم (اعم از وحی و تجربه و بصیرت) تغذیه می شود.
حجت الاسلام سیدمحمدکاظم طباطبایی پژوهشهای گروهی باید ترویج و مبانی و آسیبهای آن معلوم شود
رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث: دوره پژوهشهای کلان و گسترده و اثرگذار، حتی در مباحثی همانند علوم اسلامی تمام شده است لذا باید پژوهشهای گروهی ترویج و مبانی و آسیبها و کاستیهای آن معلوم شود تا بتوانیم پژوهشهای گروهی را سامان دهیم.
دکتر رضا برنجکار قرآن مهمترین منبع زمینه ساز شکل گیری کلام اسلامی است
قائم مقام رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث با اشاره به سرچشمههای کلام اسلامی در تعالیم ائمه اطهار علیهم السلام گفت: قرآن نخستین و مهمترین منبعی است که زمینهساز شکلگیری کلام اسلامی شده است.
قائم مقام رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث تشریح کرد تعامل علوم انسانی اسلامی با دیگر علوم و نقش وحدت حوزه و دانشگاه در آن
حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار گفت: می توان از علوم انسانی – اسلامی به این معنا سخن گفت زیرا توصیفی که اسلام از انسان و سعادت او و راه رسیدن به سعادت بیان می کند با تفکرات غیر دینی در این باره متفاوت است.
رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث لزوم بهرهگیری از مطالعات میانرشتهای در تحلیل رابطه قرآن و علوم
حجتالاسلام و المسلمین طباطبایی: استفاده از آموزههای قرآنی در علوم انسانی میتواند مفید فایده باشد، اما باید به صورت میانرشتهای عمل کنیم؛ یعنی هم با آموزههای قرآن و حدیث و هم آن دانش علمی همانند اقتصاد، سیاست یا حقوق آشنا باشیم و سؤالات را به قرآن و سنت عرضه کنیم تا مشخص شود نسبت به آن سؤالات چه دیدگاه یا تقریری دارند.
حجتالاسلام و المسلمین مسعودی: گفتوگوی مشارکتی؛ لازمه بهرهگیری از قرآن برای پاسخ به سؤالات روز
رئیس پژوهشکده تفسیر اهل بیت علیهم السلام: برای بهرهگیری از قرآن در راستای پاسخگویی به سؤالات علمی امروز، نیازمند روش گفتوگوی مشارکتی هستیم تا در هر مرحله نتایج تحقیقات علمی بر هم عرضه شده و مورد استفاده قرار گیرد. این کار میتواند پرسشآفرین باشد و استنطاق قرآن را پیش بیاورد؛ نکتهای که قرآن هم بر آن تأکید کرده است
حجتالاسلام دکتر خسروپناه تشریح کرد تعامل علم کلام و علوم انسانی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: نقش مثبت علوم انسانی مدرن بر کلام اسلامی این است که برای علم کلام، مسئله درست میکند و منشأ بسیاری از مسائل در این علم، روانکاوی است اما تأثیر منفی این است که متأسفانه روشنفکران دینی این نظریات را به صورت گزینشی از یک یا دو مکتب گرفتهاند و تأثیر منفی روی بدیهیات و مسلمات علم کلام گذاشتهاند.
حجتالاسلام دکتر سبحانی وحدت حوزه و دانشگاه در گرو تعامل دانش کلام و علوم انسانی
حجتالاسلام دکتر سبحانی اظهار کرد: برای ایجاد تعامل میان کلام اسلامی و علوم انسانی که استقلال دارند، ضرورت دارد باب گفتوگو را باز کنیم و بدون این اقدام، شکاف میان دانشها همچنان باقی میماند و وحدت حوزه و دانشگاه امکانپذیر نمیشود.
رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی اسلامیزه کردن آموزه های غربی روانشناختی نه خدمت به دین است نه روانشناسی
حجت الاسلام دکتر پسندیده ضمن انتقاد بر رویکردهای اسلامیزه سازی مطالعات رواشناختی و همچنین رویکرد انطباقی انتقادی تأکید کرد که در مطالعات اسلامی - روانشناختی باید آموزه های قرآنی و روایی تئوریزه شود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث روانشناسی اسلامی از محتوای متون دینی همراه با تجربه قابل برداشت است
حجت الاسلام دکتر عباسی با تأکید بر این که تحلیل محتوای متون دینی ظرفیتی بزرگ برای استنباط گزاره های روانشناختی است، گفت: البته ما بی نیاز از اصول فقه به معنای اعم و مباحث تجربی نیستیم.
تصاویر بازدید معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از نمایشگاه دائمی پژوهشگاه قرآن و حدیث
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به همراه برخی از مدیران کل این معاونت، ضمن حضور در پژوهشگاه قرآن و حدیث، از نمایشگاه دائمی آثار پژوهشگاه بازدید کردند.